Bernhardplein 76A 1781 HK Den Helder Tel:0223-624507

Terug naar overzicht

Resultaten Patiënten-enquête 2019

In het najaar van 2019 hebben wij binnen onze praktijk een patiënten-ervaringsonderzoek gehouden in de vorm van een enquête. Veertig patiënten hebben bij hun bezoek aan de huisarts een vragenlijst ingevuld. Bij de meeste onderwerpen scoorden we boven het gemiddelde, waar we heel trots op zijn! De uitslagen van de enquête zijn geanalyseerd en besproken met een medewerker van de certificeringsorganisatie. De resultaten zijn vergeleken met de gemiddelde uitslagen van andere huisartsenpraktijken in Nederland. Een samenvatting van deze enquête vindt u hieronder.
 
Gebouw en Privacy: De wachtkamer wordt als zeer prettig ervaren. Er is voldoende lichtinval, de stoelen zitten goed en er is veel leesmateriaal aanwezig. Op het gebied van privacy geeft de patiënt aan dat de praktijk goed functioneert. Doordat alle wanden geluidsdicht zijn en de wachtkamer goed is afgeschermd van de balie worden er geen gesprekken opgevangen door patiënten. De wachtkamerschermen zijn momenteel niet actief, dit wordt opgemerkt. Dit is tevens ons verbeterpunt. Medio april 2019 zullen de wachtkamerschermen weer functioneren.
 
Bereikbaarheid en beschikbaarheid: De bereikbaarheid van de praktijk (openingstijden, telefonische bereikbaarheid) is goed aangegeven. De gemiddelde wachttijd aan de telefoon tijdens de enquêteperiode is 2 minuten en 50 seconden. Dat is ruim 1 minuut korter dan het landelijk gemiddelde. De telefonische spoedlijn wordt altijd binnen 30 seconden opgenomen. De patiënten zijn tevreden over de spreekuurtijden. De patiënten vinden het fijn dat er op donderdagavond avondspreekuur is. Ook de mogelijkheid om een langer consult af te spreken wordt gewaardeerd.
De assistente is in het geheel geen belemmering in het contact met de huisarts. Er wordt opgemerkt dat het soms als vervelend wordt ervaren om niet altijd dezelfde huisarts te hebben. Toelichting: Er is altijd een mogelijkheid om bij dezelfde huisarts op afspraak te komen, geef dit ook aan bij het maken van uw afspraak. De huisartsen vinden dit zelf ook prettig. Uiteraard kan het voorkomen dat u bij een andere huisarts komt met en spoedklacht en uw vaste arts die dag niet aanwezig is. De werkdagen van alle huisartsen staan op de website aangegeven. Deze zullen ook op de wachtkamerschermen vermeld worden. De vakantieperiodes van de vaste huisarts wordt aangegeven op onze website en binnenkort op de wachtkamerschermen.  De assistent die de afspraak met u maakt zal voortaan nog meer doorvragen naar uw vaste huisarts.
Samenwerking: De medewerkers van de huisartsenpraktijk en de waarnemend huisarts zijn goed op de hoogte van het medisch dossier van de patiënten. De patiënten zijn tevreden over de gestelde diagnoses van de huisartsen. Ook de behandeling en het beleid van de waarnemer wordt als goed gewaardeerd.
Klachtenmanagement en inzage eigen dossier: Patiënten geven aan dat ze niet altijd weten waar ze terecht kunnen als er een klacht is. Hieronder nog even hoe wij hiermee omgaan:
Gelukkig zijn de meeste patiënten tevreden over onze huisartsen en medewerkers. Maar misschien bent u over bepaalde zaken minder tevreden. Onze praktijk kent een klachtenregeling voor het snel, correct en accuraat omgaan met klachten. Ook opmerkingen, irritaties of wensen die betrekking hebben op de praktijk kunnen via deze procedure in behandeling genomen worden. Probeer ten aller tijden eerst met de medewerker zelf uw onvrede te bespreken. Mocht u toch een officiële klacht in willen dienen dan kan dit via een klachtenformulier, deze kunnen wij u overhandigen bij de balie of kunt u vinden op onze website.
 
De verbeterpunten die uit dit onderzoek naar voren zijn gekomen willen wij gebruiken om de kwaliteit in onze huisartsenpraktijk nog meer te verbeteren. 
De wachtkamerschermen zullen medio april 2019 weer aan staan. Middels deze schermen gaan wij de patiënten op de hooge houden van onze openingstijden, de werkdagen van de huisartsen en de vakantieperiodes van de huisartsen. Daarnaast zullen er regelmatig nieuwsupdates van de praktijk op verschijnen. Als aanvulling: Dagelijks wisselende gezondheidsnieuws en wetenschappelijke nieuws items.
In de praktijk zijn vier vaste huisartsen en 1 waarnemend huisarts werkzaam. Sommige patiënten hebben aangegeven dat zij het vervelend vinden om iedere keer een andere huisarts te zien. Wij vinden het zelf ook prettig als de patiënten zoveel mogelijk bij dezelfde huisartsen op afspraak komen. Wij vragen daarom aan de patiënt om dit zelf ook aan te geven tijdens het maken van de afspraak. De assistente die u spreekt zal dit in het vervolg nog meer benadrukken. 
Publicatiedatum: 16-11-2020